Vanliga frågor
Handla av oss
Har ni någon fysisk affär?
Vi har ingen fysisk affär. Du hittar hela vårt sortiment här på vår hemsida.
Levererar ni där jag bor?
Det kan du enkelt kolla - överst här på sidan finns en ruta med texten "Postnummer". Skriv in ditt postnummer där och se om vi levererar till ditt område. Om vi inte levererar dit du bor får du gärna kontakta oss på kontakt@gardssallskapet.se så kan vi kika på om det kommer bli möjligt längre fram. Glöm inte att ange ditt postnummer när du mejlar oss.
Erbjuder ni presentkort?
Vi har i nuläget inte några presentkort, men vi tycker att det är kul att du vill ge bort en av våra lådor i present! Du kan alltid beställa en låda på ditt eget konto eller skapa ett konto i ditt namn, skriva in uppgifter om personen som ska få presenten och betala köpet med kort.
OBS! Om du väljer faktura kommer adressen du fyllt i ändras till din folkbokförda adress och vi kommer att leverera lådan dit i stället.
Så funkar prenumeration på Stamkundslådan
Hur funkar Stamkundslådan?
Stamkundslådan är en prenumeration på färskt svenskt ekologiskt kött. Du väljer själv vad din köttlåda ska innehålla och hur ofta du vill få hem den. Du kan ändra innehållet inför varje leverans. Du kan även flytta ditt leveransdatum som det passar dig.
Ingen bindningstid eller uppsägningstid
Stamkundslådan har varken bindningstid eller uppsägningstid. Du kan avsluta din prenumeration genom att logga in på ditt konto och ändra status på lådan från "aktiv" till "pausad".
En extra fin fördel med Stamkundslådan är att en löpande prenumeration är till stor hjälp för ekogårdarnas planering och långsiktiga verksamhet.
Vad innehåller Stamkundslådan?
Det väljer du själv. Du plockar ihop innehållet i lådan efter din smak & ditt kök. Välj mellan ekologisk kyckling, gräsbetat ekokött från nöt och fläsk, charkprodukter och svenskt småskaligt mathantverk. Hela sortimentet kommer från Sverige. Innehållet kan du ändra inför varje leverans. 100% frihet och valmöjligheter.
Är det fraktavgift på Stamkundslådan?
Ja. Fraktavgiften för Stamkundslådan är 39kr per leverans. Du får alltid hem lådan till din dörr. Köper du en annan låda och/eller tillval är det samma fraktavgift.
Innehållet i Stamkundslådan
För dig som undrar över poängbaserade Stamkundslådan:
Vad kostar Stamkundslådan?
Stamkundslådan kostar 1695 kr.
Liten Stamkundslåda kostar 1395 kr.
Stor Stamkundslåda kostar 1995 kr.
Kan jag ändra storlek?
Ja, det kan du!
Stamkundslådan motsvarar Stamkundslådan med kategorier, och är precis som tidigare en låda med lagom mycket kött för vardag och fest.
Liten Stamkundslåda passar utmärkt för det mindre hushållet, dig som äter mindre kött eller dig som vill ha det bekvämt med färdigskivade detaljer.
Stora Stamkundslådan är toppen för det stora hushållet eller dig som gärna köper hem mycket kött på en gång och fryser in.
Hur funkar poängen?
Du får 30-50 poäng att välja innehåll i lådan för. Ädeldetaljer (ex oxfilé och fläskfilé) "kostar" mer poäng än exempelvis färs och korv som det finns mycket av. Du väljer helt fritt vad du lägger dina poäng på. Du kan välja bara korv i din Stamkundslåda! Eller bara entrecote. Eller hälften av varje. Eller bara detaljer som börjar på H. Eller... ja du fattar.
Eftersom vi främst köper in hela djur påverkar det sortimentet. Det finns få ädeldetaljer på ett djur (ex. oxfilé och fläskfilé) men mycket av det kött som blir färs och korv. Det syns i utbudet och på poängen. Prova gärna en ny detalj för att hjälpa oss ta tillvara på så mycket kött som möjligt från djuren.
Varför hittar jag inte exakt samma sortiment i de olika lådorna?
Sortimentet skiljer sig något åt mellan de olika storlekarna.
Liten Stamkundslåda har fler färdigskivade bitar och ibland mindre vikt på detaljerna. Stora Stamkundslådan har fler hela köttdetaljer och fler detaljer med högre vikt.
Varför hittar jag inte en köttdetalj jag sett tidigare?
Vi arbetar med sortiment efter säsong och tillgång. Lamm och vilt erbjuder vi bara under höst och vinter. Vissa grilldetaljer endast under vår och sommar.
Beroende på årstid och vad andra kunder har valt den aktuella veckan kan utbudet variera vecka till vecka. Om den köttdetalj du letar efter inte finns att välja, så är det tillfälligt. Ibland får vi in mindre kött än planerat, ibland har många kunder valt samma sak. Misströsta inte! Kika in igen, och håll utkik inför dina kommande leveranser så är det mycket troligt att vi har fått in den igen.
För dig som har en Stamkundslåda med kategorier:
Hur ändrar jag enklast storlek på min Stamkundslåda?
Om du har en Stamkundslåda med kategorier måste du först byta till en ny, poängbaserad Stamkundslåda för att kunna ändra storlek.
Kan jag byta tillbaka till Stamkundslådan med kategorier om jag byter till den nya poängbaserade?
Nej. När du har bytt ut din gamla Stamkundslåda (med kategorier) till Stamkundslådan med fritt val är din gamla låda raderad.
Kan jag byta mellan olika kategorier?
Det går inte att byta mellan olika kategorier. Stamkundslådan fungerar så här:
Du gör 8 val i 4 olika kategorier. 1st val i kategori A, 2st val i kategori B, 1st val i kategori C och 4st val i kategori D. Du kan enkelt byta bitar i samma kategori. Nöt, kyckling och fläsk kan du alltid välja i Stamkundslådan och ibland finns även bitar på tillfälligt besök, till exempel vilt och lamm.
Om du önskar att få mer av någon bit kan du kika bland tillvalen som du ser längre ner på samma sida som du göra dina val i kategorierna. Du kan även höra av dig till oss, så kan vi se se över möjligheten att fixa det för hand.
Går det att byta mellan olika lådor?
Det går inte att byta låda rakt av. Men du kan skjuta upp nästkommande leverans av din Stamkundslåda och sedan lägga en beställning på önskad låda till det datum som passar dig.
Är det fraktavgift på Stamkundslådan?
Ja. Fraktavgiften för Stamkundslådan är 39kr per leverans. Vi levererar alltid hem till din dörr. Köper du en annan låda och/eller tillval är det samma fraktavgift.
Om köttet
Är köttet färskt eller fryst?
Allt kött levereras färskt och vakuumförpackat.
Hur lång hållbarhet har köttet?
Hållbarheten kan variera beroende på när du får din leverans. I kylen har styckdetaljerna en hållbarhet på 1–3 veckor, oftast 2–3 veckor. Färs och kyckling, som är känsligare, har en hållbarhet på 3–10 dagar. Vi rekommenderar att frysa in alla bitar utom nötbitarna direkt om du inte planerar att tillaga dem inom närmsta tiden. Anledningen till att du bör låta nötköttet ligga kvar i kylen är att det då fortsätter möras. När utgångsdatum infaller kan du frysa det.
Betalning
Vilka betalmetoder erbjuder ni?
Du kan betala med kort via Stripe eller med faktura genom Billogram. Du kan även välja att betala fakturan med Swish.
Du som har handlat hos oss tidigare, observera att vi sedan början av 2022 har nytt Bankgironummer: 5790-9137.
Faktura: Om du valt fakturabetalning skickas fakturan till din mejl samma dag som din låda levereras. Du har 14-dagars betaltid från och med dagen du mottog lådan. Glöm inte att kika i skräpposten om du saknar din faktura. Finns den inte där heller, är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!
Kortbetalning: Väljer du kortbetalning dras beloppet i samband med att du genomför beställningen på hemsidan. För Stamkundslådan gäller detta endast vid första köpet, för följande beställningar dras beloppet samma dag som lådan levereras.
Jag har registrerat kort men fick ändå en faktura för senaste leverans.
Om du har registrerat ett kort och fått en faktura kan detta bero på flera faktorer. Ditt kort kan ha utlöpt och behöver uppdateras. Detta gör du inne på mina sidor under “Min Stamkundslåda” > “Leveransinställningar” > scrolla längst ned till betalmetod och välj önskat betalsätt samt “Byt betalmetod”.
Sista dag att uppdatera betalmetod är veckan innan leverans ska ske; har du leverans måndag-tisdag är sista dag att göra ändringar torsdag veckan före. För leverans onsdag-söndag är sista dag att göra ändringar söndag veckan före.
Om du ska få din låda levererad den här veckan kommer du först dagen efter du mottagit din leverans kunna uppdatera betalmetod för nästkommande leverans.
Leverans
Vid vilken tid levererar ni min låda?
Det beror på var du bor. Leveransintervallet är kl 10-22, där vissa områden har tidiga leveranser och andra senare. Vilket leveransintervall som gäller i ditt kvarter ser du när du beställer.
Du kan i vissa områden välja om du vill ha leverans dagtid (kl 12-18) eller kvällstid (kl 16-22).
Kylbilarna packas så smart det bara går, för att undvika onödiga omvägar, och tiden du får din leverans beror på om det är många eller få stopp före dig just den dagen.
Senast dagen före leverans kommer du få SMS med en mer exakt leveranstid.
Om du inte är hemma vid aviserad tid ställs lådan utanför din dörr. Chauffören ställer din låda utanför din dörr i trappuppgången om du bor i en lägenhet, inte utanför din port.
Hur går era leveranser till?
Gordon Delivery & Best Transport kör hem våra lådor till din dörr. Lådorna körs i kylbilar. Gordon har inte kylklampar att lägga i lådan om du inte är hemma vid leveranstillfället. Lådan klarar sig då någon timme i rumstemperatur. Best levererar köttet packat i en frigolitlåda med kylklampar.
Har ni något upphämtningsställe? Kan jag hämta lådan hos er?
Nej, vi har inga upphämtningsställen och du kan inte hämta din låda hos oss. Alla leveranser sker till den adress du angivit.
Kostar era leveranser något?
Fraktkostnaden är 39 kr per leverans. Du får alltid köttlådan hem till din dörr.
Hur snabbt kan jag få hem köttet efter min beställning?
När du beställer en köttlåda kan du få hem den veckan därpå.
Vi visar alltid det första möjliga leveransdatumet när du ska välja leveransdag. De leveransdatum du kan välja mellan syns när du angett ditt postnummer, vilket du måste göra innan du kan lägga din önskade köttlåda i varukorgen.
Hantering och tillagning
Kan man använda er vakuumförpackning till sous vide?
Ja, det kan man. Men vi rekommenderar – om du har möjlighet – att packa köttet i en förpackning som är framtagen för att användas med din sous vide.
Går det bra att frysa köttet?
Eftersom köttet är färskt kan du frysa det om du vill. För att nötbitarna ska fortsätta möras rekommenderar vi dig att förvara dem i kylen fram till bäst före-datumet och frysa dem då.
Reklamation
Jag vill reklamera en vara och/eller ge feedback, hur gör jag?
Vi uppskattar dina synpunkter eftersom de ger oss möjlighet att åtgärda eventuella problem och att arbeta förebyggande. Om du vill göra en reklamation av, eller ge feedback om, en produkt eller tjänst vill vi gärna att du kontaktar vår kundtjänst. Du kan ringa på 0775 33 30 77, mejla på kontakt@gardssallskapet.se eller chatta genom att trycka på ikonen i det nedre vänstra hörnet på den här sidan.
Djur, gårdar och ursprung
Kan jag hälsa på era gårdar?
Vi jobbar i nära kontakt med bönder vi litar på. De flesta av dessa bönder driver gårdar med jordbruk i full skala och är därför inte öppna för allmänheten. Vi vill att du ska veta varifrån ditt kött kommer (se nästa fråga). Därför delar vi nyheter från våra gårdar både via mejl (anmäl dig till vårt nyhetsbrev, länk finns längst ned på sidan) och våra sociala kanaler. Följ oss på Facebook och Instagram, där heter vi Gårdssällskapet respektive @gardssallskapet.
Varifrån kommer köttet?
Våra grisar bor i dag på bland annat Åsbergby gård, Tjulsta gård och Högsta gård. Kycklingarna pickar mask på ett par olika ekologiska gårdar och lammen kommer bland annat från Plogsbo gård och Högsta.
Vi har ett gäng KRAV-märkta nötgårdar som samtliga ligger i Mälardalen.
Vad äter djuren?
Våra bönder har alla sitt eget sätt att se till att djuren mår bra och växer som de ska. Alla följer det omfattande regelverk som är ett måste för att få kalla sig ekologisk eller KRAV-certifierad.
Djuren måste äta ekologiskt foder för att kunna certifieras som ekologiska. Därför äter de till stor del färskt gräs och örter utomhus på sommarhalvåret, och närodlat hö och ensilage (ofta från den egna gården) på vintern. Det här kallas grovfoder och utgör majoriteten av vad alla våra djur äter.
Grisar och kycklingar får i sig en hel del av det som de naturligt vill ha under sommarhalvåret, nämligen insekter och annat gotter som de bökar eller pickar fram i jorden. Korna betar inte bara gräs eller örter utan gärna även trädskott och buskar. Nästa gång du besöker en äldre hage kan du spana efter en “krans” på träden dit djuren nått, under vilken inga nya löv och grenar växt!
Under vinterhalvåret behöver djuren periodvis tillskott i sin diet, dels för protein och dels för att de ska växa till sig – detta kallas för kraftfoder. Oftast består menyn då av närodlat spannmål och baljväxter. Ibland får djuren även tillskott i form av soja, som både är ekologiskt odlad – oftast i Europa – och fri från GMO.